Školní speciální pedagog
Mgr. Michaela Pauderová
Konzultace: v odpoledních hodinách dle předběžné domluvy
Mgr. Renata Nováková
Konzultace: v odpoledních hodinách dle předběžné domluvy
Standardní činnost školního speciálního pedagoga podle vyhlášky 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních:
Diagnostika a depistáž:
Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště.
Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do vhodného preventivního (stimulačního) či intervenčního programu.
Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a mimo ni (druh, rozsah, frekvence, trvání intervenčních činností).
Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb (shromažďování údajů o žákovi, včetně anamnézy rodinné a osobní), speciálně pedagogická intervence ve školním prostředí, speciálně pedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje gramotnosti, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení.
Speciálně pedagogická diagnostika při výchovných problémech, stanovení intervenčního přístupu v rámci školy i mimo ni, dle potřeb, možností a profilace školy.
Screening, ankety, dotazníky ve škole týkající se speciálních vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
Konzultační, poradenské a intervenční práce:
Intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory.
Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti, se žákem s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb (vzdělávací činnosti, stimulační činnosti).
Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory u žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav.
Preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu/výchovných problémů s uplatněním speciálně pedagogických/etopedických přístupů.
Participace na kariérovém poradenství – volba vzdělávací dráhy žáka, individuální provázení žáka.
Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
Individuální konzultace pro rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka/zákonnými zástupci.
Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeba a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.
Speciálně pedagogické přístupy při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
Metodické, koordinační a vzdělávací činnosti:
Příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole.
Metodická pomoc třídním učitelům při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
Metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky školy – specifika výuky a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb a rizika jejich vzniku.
Kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby.
Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
Besedy a osvěta (zejména zákonným zástupcům).
Péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami:
- spolupráce s PPP a SPC HK, učiteli a rodiči
- sledovat materiály k dané tématice (školení, setkání VP))
- individuální pohovory s žáky, rodiči
- poskytování konzultací a odborných informací pedagogům a rodičům
- spolupráce při vypracování individuálních plánů
- vedení databáze žáků se SVP, kontrola platnosti vyšetření, odborné posouzení žáka ve spolupráci s učiteli
- soustřeďování Doporučení ŠPZ, předávání informace učitelům.
Kázeňské přestupky:
- spolupráce s rodiči žáků, třídními učiteli, ředitelem školy a ostatními vyučujícími
- sledovat udělená výchovná opatření (důtky, snížená známka z chování) a jejich účinnost
- spolupracovat s PPP HK, SVP Návrat, OSPOD MM HK, Policií ČR
Pomoc žákům nadaným a talentovaným:
- umožnit zapojení do soutěží (olympiády, sportovní soutěže)
- sledovat jejich rozvoj v rámci vyučováni i mimo vyučování, navrhovat k šetření v PPP